Stöld?!
Många blandar på ett förvirrande sätt ihop stöld av fysiska varor och brott mot upphovsrätten. Det är inte, kommer aldrig någonsin bli samma sak. Det är bara riktigt, riktigt dålig argumentering. Om du inte har råd att köpa en Rolex, men ändå vill ha en - så du bygger en kopia. Då har du knappast stulit något ifrån Rolex eller? Saknar de en på lagret månne? Nej, du har däremot brutit emot Rolex rättigheter vad gäller deras design. Det är låååångt ifrån att stjäla. Elementärt. Tar du en skiva i affären så försvinner det en fysisk skiva som inte längre går att sälja och inte heller finns med i lagerförteckningen - en stöld har inträffat. Om jag så laddar ner Britney Spears skiva 500ggr så har vare sig hon eller hennes skivbolag förlorat en enda krona - eftersom jag aldrig skulle köpa albumet. Ingen kan inte få det till stöld hur mycket man än försöker. Moraliskt oriktigt möjligtvis, men det är och förblir enbart ett brott mot upphovsrätten - inget annat.Inte helt svart-vitt
Att arbeta professionellt med en programvara utan att betala är helt enkelt råkorkat - att inte se till att ens leverantör får betalt för sin produkt som man själv säkert är helt beroende av är precis det - råkorkat. Att en 14-åring däremot sitter och leker med Photoshop (drygt 10.000:-) innebär knappast till någon rejält inkomsttapp för Adobe, snarast gör det att 14-åringen lär välja Photoshop när han en dag sätter sig på en arbetsplats där de givetvis betalar för sig. Men 14-åringens piratkopia har givetvis inte kostat Adobe ett endaste dugg; det är givetvis på intet vis så att kopian som 14-åringen sitter och "photoshoppar" med innebär en utebliven försäljning...Dinosaurierna dog...
Att jaga piratkopierad media på nätet innebär en fullständig övervakning av all kommunikation på densamme. Något som givetvis är helt orimligt. De som lever på att leverera musik, film etc på förlegad media får gå samma väg som ishandlare, gaständare och andra yrken och branscher som tekniken gjort arbetslösa. Du vet väl att både musikbranschen och filmbranschen aldrig omsatt så mycket pengar som nu? Så vi pratar inte om att piratandet gör att någon blöder inte...
Open source!
Jag tror personligen att vi får se mer och mer av fria programvaror. Själv kör jag inte piratkopior någonstans (längre). Jag kör helt och hållet med Linux och andra öppna programvaror privat nu. Gimp fungerar t ex mycket bra, men i ärlighetens namn så föredrar jag Krita...Modellen med att släppa källkoden fri och sedan ta betalt för eventuella konsult- och andra kringtjänster är fantastisk.Månadsavgifter?
Problemet med månadsavgifter är att man egentligen inte har en aning om vem som skall ta del av pengarna. Jämför kassettavgiften, som ju är till för att kompensera kopiering mellan vänner, som slår helt galet. De pengarna delas ut med vad som spelar på radion som mall. Jag, och många med mig, som absolut inte lyssnar på hitliste-musik bidrar hela tiden med pengar till Britney Spears och Per Gessle. För övrigt bidrar jag och alla andra till hans förmögenhet varje gång vi bränner ned en cd med lite sommarbilder på barnen... :o(Nya lösningar
Så det slår snett helt enkelt. En kass lösning. Många grupper/artister använder sig av betalda medlemskap för att tjäna pengar idag. Då får man tillgång till unika inspelningar och mer direktkontakt med sina hjältar. Vi lever ju i en helt ny värld. Aerosmith säljer fler kopior av spelet Guitar Hero 3:Aerosmith än vad de gör av sin samtidigt släppta rena musikskiva... :o) Metallica följer efter.
Nya tider, gamla strategier
Det växer just nu upp mängder med intressanta lösningar, men det passar givetvis inte de stora skivbolagen att små, innovativa och lättrörliga lösningar kommer fram. Det är därför de kämpar med näbbar och klor för att bevara en försäljningsmodell som egentligen är död sedan Napster helt skrev om reglerna för snart 10 år sedan.
Musikbranschen har historiskt sett hittat på en massa pinsamma (i alla fall i efterhand) lösningar för att "skydda" sina medlemmar:
- Införandet av en "musikerskyddslag", eftersom ljudfilmen kom och konkurrerade ut de livemusiker som spelade till stumfilmerna på biograferna.
- Förbud, alternativt straffavgifter för elektriska orglar, eftersom dessa kunde - med sitt feta ljud - utgöra konkurrens, och därmed ersätta flera musiker med en elektrisk orgelspelare.
- Höga avgifter på "högtalarmusik", satta så högt att efterfrågan på levande musik skulle öka.
- "Straffskatt på synthesizers" för att grunda "stöd för större orkestrar".
- Discon som hela musiklivets baneman, framför allt för dansbanden; den s k "dansbandsdöden". Detta skulle stävjas med förbud mot alkoholförsäljning för lokaler utan livemusiker och en "särskild diskoteksavgift". Denna avgift genomfördes genom upphovsrättslagen några år senare som en generell licensavgift för offentligt bruk av högtalarmusik.
Svårt brott?
Att ladda ner olagligt är olagligt, enkelt. Jag ser dock ett brott mot denna som mindre allvarligt än de flesta andra brott. Fortkörning? Jo, det handlar om ökad fara för livet både för en själv och sina medtrafikanter. Så i jämförelse med det så är nedladdning av Brittans senaste album en skitsak. Möjligtvis att gå mot röd gubbe är jämförbart. Men innebär detta att jag tycker att det är ok att ladda ner? Det tycker nog bara de med extremt högt blodtryck så fort upphovsrättsfrågor kommer på tal...
Men själva så...
Vad jag tycker är betydligt värre är när industrin bryter mot lagar, t ex kopieringsskydd på cd-skivor(en annan extremt korkad idé från branschen). Vi betalar en extra skatt på kassetter just för att det faktiskt är lagligt att kopiera till vänner och bekanta.I Frankrike där konsumentorganisationerna är mycket starka fick skivbranschen smisk så det hette duga!
Rädd!
Någon typ av upphovsrätt har alltid funnits, men jag tycker att de senaste årens krav är oerhört felriktade. Jag efterstävar på intet sätt någon avveckling av upphovsrätten, däremot vänder jag mig mot användande av felaktiga värdeord (ex stjäla om upphovsrättsbrott) då argumenten tagit slut. Jag blir extremt rädd när industrin trycker på för att fungera som ett parallellt polisväsende, med fulla lagliga rättigheter, jag blir rädd när man tvingar ISP:na hålla loggar som dels fördyrar för oss konsumenter och dels ger upphov till mängder av integritetsfrågor. Jag blir rädd för de flagranta övergrepp och lagöverträdelser som uppenbarligen begicks under det fortlöpande arbetet i allmänhet och i det s k piratebay-tillslaget i synnerhet.
För mig så väger upphovsrätten mycket lätt när man ställer den mot rätten till integritet och ett privatliv. Andra gör andra avväganden, det är demokrati.
Ärlighet begränsar?
Har du testat att hyra strömmande film över nätet? Kan meddela att det fungerar extremt dåligt. Mest p g a tekniska tillkortakommanden för att begränsa mig som konsument.
Gång på gång så ser man urusla lösningar. Jag har flera gånger köpt spel som knappt gått att spela p g a kopieringsskydd. Det slutade med att jag laddade ner spelen och vips så fick jag igång dem på stört. Kopieringsskydd är enbart negativt för kunder som är ärliga, de oärliga har inga problem med de eftersom de är borttagna då... Ytterligare en typ av exempel på hur inlåsta stora företag är i sitt tänkande, jag kan fortsätta i evighet med fler exempel.
Nya tider!
Dagens problem med piratkopiering innebär bara en snabbare övergång till nya affärsmodeller, något som ändå hade varit oundvikligt. Vissa yrken och branscher blir gamla och dör, andra uppstår. Musikbranschen har inte insett att musik anses som slit och släng idag, och att de inte är värt 180:- för ett album. Konsumenterna vill ha en musiksamling som de drar över till bilstrereon, till sin iPod, till mobiltelefonen och slutligen spelar på stereon/datorn där hemma. Tiden då man sparade pengar i månader för att köpa ett efterlängtat album som man andaktigt satt och bläddrade i och lyssnade på i dagar är över sedan länge. Vi översköljs av musik, videos, filmer och spel hela tiden. Våra krav har kort sagt kommit långt ifrån de cementerade beteende som gjort skivbranschen äckligt rik som den givetvis vill behålla. Utvecklingen stannar inte trots hur många lobbyorganisationer som pressar på.
Branschen behöver anpassa sig till vårt konsumentbeteende, inte tvärtom.
De som förlorar på ett paradigmskifte inom hur man säljer mångfaldigad kultur (filmer, musik, böcker) är de stora drakarna. Du ser det tydligt inom skivförsäljningen där små, smala, innovativa, lättfotade skivbolag idag gör rekordvinster, emedan de stora blöder rejält. Och det är givetvis de stora som ligger bakom de enorma lobbyorganisationerna som idag pressar på och försöker sätta agendan. Inom musikbranschen myllrar det av aktivitet som aldrig förr. Det säljs mindre plastskivor med mångfaldigad musik och istället måste musikerna idag spela musik.
Yrkeskunnande
Jag ser med mycket stark tilltro på musiken framledes. Ett levande musikliv med duktiga musiker som turnerar och spelar live är en underbar vision. Ingen kan ha missat hur oerhört mycket spelningar det är, hur många festivaler och musiktävlingar. Det är helt 100% "tack vare" CD-skivans närstående död, i alla fall de från storbolagen.Varför frågade storbolagen
Men varför har detta hänt? Är det de elaka piraterna som sett till detta? Njae, samtliga undersökningar jag sett som inte är gjorda av lobbyorganisationer pekar på att de som är aktiva inom piratandet istället lägger mer pengar på andra produkter inom branschen. Det är mer konserter, mer t-shirts, mer köpfilm etc än de hade lagt på enbart storbolagscd:s innan.
Småttingarna då?
Så det är en komplex bild, men samtidigt när man tänker på de små kulturarbetarna så skall man också komma ihåg att de aldrig, aldrig tidigare varit så nära sin publik med en så oerhört bred kanal som internet. Och det märks, människor med en hemmabyggd studio för några tusenlappar har slagit igenom helt utan skivbolagskontrakt med ett enormt genomslag på internet. Helt själva, utan skivbolagens "hjälp". Så jag har trots allt full förståelse för att industrin skriker sig hesa och längtar ömsom tillbaka till mer kontrollerade tider, ömsom önskar sig framåt till en Orwellsk framtid där de ännu hårdare styr hur, och vad konsumenterna tillåts lyssna på...
//Zac
Det största problemet för musiker och filmskapare i dag är ju att de tror att deras försörjning står och faller med att folk köper runda plastbitar med hål i.
SvaraRaderaMusiker tjänar med få undantag väldigt lite pengar på försäljning av plastbitar, det de tjänar på är live-framträdande.
I en marknadsekonomi kan man bara ta betalt för något som det råder brist på, det finns ett begränsat antal platser på en konsert vilket innebär att kunderna är beredda att betala för rätten till en av de platserna, själva musiken kan i dag kopieras ett oändligt antal gånger med bibehållen kvalitet och till försumbar kostnad.
Upplevelsen att se en bra film på en bra biograf med stor duk och bra ljud är begränsad till de platser som finns i de anständiga biografer som finns kvar, och då menar jag inte de små skrubbar som växer fram, med bild och ljud som är sämre än vad en entusiast kan åstadkomma hemma till lägre kostnad än många lägger på andra hobbies.
De som förlorar på kopieringen är de som inte fattar att det man tjänar på är att sälja upplevelser, inte runda plastbitar med hål i.
De som gör allt för att bibehålla myten om plastbitarna är de som tillverkar och distribuerar dem, och deras tid är förbi eftersom det finns bättre och billigare sätt att distribuera musik och film i dag.