Stanley Kubrick
(1928-1999)
En makalös filmskapare
Stanley Kubrick var en man som alltid gick egna vägar. Detta gjorde att han fick (förtjänt) rykte om sig att vara svår att sammarbeta med och att han aldrig höll sin budget. Inför t ex 'Barry Lyndon' där han hade beslutat att bara använda befintligt ljus så stötte man på problem, en mycket stor del av kostymfilmen utspelades under nätter i adelns boningar, och dessa boningar var bara upplysta av stearinljus... Det fanns vid tiden inga objektiv som klarade av att filma i så pass svagt ljus, Kubrick brände då en försvarbar bit av budgeten på att helt sonika utveckla passande objektiv och låna utrustning från NASA...
Inte vidare populärt hos producenterna kan man ju förstå. Det gick inte för sig att sy upp alla kläder heller, utan man fick låna ihop autentiska kläder, något ironiskt vann också filmen sedemera Oscar för bästa kostym!
En av hans bästa...
Jag har sagt att 'Barry Lyndon' är som att se en fantastiskt vacker oljemålning torka - och det stämmer faktiskt på ett positivt sätt; det är inte en film som man kan sätta sig ner vid och tro att man ska bli underhållen. Man måste paradoxalt nog luta sig tillbaka engagerat och låta sig övertalas, följa med. Att huvudrollen i filmen spelas av träbocken Ryan o'Neil gör faktiskt ingenting - rollen är faktiskt ganska känslokall och "träbockig". Musiken förtjänar, som alltid i Kubricks filmer, att få ett särskilt omnämnande - i denna så är den så spröd och vacker att man knappt kan njuta av det fantastiska fotot, eftersom ögonen säkert är tårfyllda av alla känslor som bara bubblar upp av musiken...
Flygrädd
Amerikan från början, men flyttade till England under inspelningen av 'Lolita' och blev kvar där livet ut. Hans flygrädsla gjorde att alla filmer var tvungna att spelas på lokaliteter dit man slapp att flyga, vilket utgjorde ett ganska stort problem då han senare skulle filmatisera vietnamnskrigsdramat 'Full Metal Jacket' - som av naturliga skäl utspelas i Vietnam. Detta problem löstes genom att man byggde upp passande scener för filmen på ett område utanför London - Beckton Gasworks.
Lolita
Men tillbaka till 'Lolita' - 'Lolita' var Kubricks första film där han hade full kontroll på filmskapandet, d v s utan att producenter kom och lade i sig i konstnärliga frågor. Tur var väl det, för filmer som gränsar mot pedofili lär ha varit ett brännbart ämne redan på tidigt 60-tal. Men trots detta så sökte över 800 flickor rollen som Dolores 'Lolita' Haze, efter noga övervägande så ändrades dock åldern på Lolita från 12 till 14 år.
Komisk ådra
Multigeni
Man förvånas hur Kubrick med lätthet slänger sig i olika genres - skräck, komedi, satir, drama, kostymfilm och inte minst krigsfilm - inget var svårt för honom. Nu var det kanske inte riktigt fullt så enkelt för honom, som den extrema perfektionist som han var. Men det märks – ingenting har lämnats åt slumpen – allt är välgenomtänkt och fungerar! I filmen '2001: A Space Odyssey' så arbetade skådepelarna knappt 6 månader med filmen, sedan jobbade han med ett specialeffect-team i ytterligare 18 månader med alla specialeffekter, han visste mycket väl att filmens trovärdighet skulle stå och väga med att det på duken såg verkligt ut.
Denna perfektion var inte lätt att handskas med, antagligen inte för honom själv, eller någon annan på plats. Den stackars Shelley Duvall som spelade fru till Jack Nicholson i 'The Shining' lär tvingats göra 127 tagningar av en scen innan Kubrick var nöjd. En film som Stephen King avskydde, han tyckte att Kubrick inte visste något om skräckfilmer. Vilket givetvis låter lustigt eftersom 'The Shining' allmänt anses som den fulländade skräckfilmen...
MTV-generationen
För en modern publik så är det nog främst hans avslutande trio 'The Shining', 'Full Metal Jacket' och 'Eyes Wide Shut' som möjligen anses lättillgängligast. Även om de också har ett tempo som känns främmande för MTV-generationen så är de rappare än de tidigare filmerna. Själv tycker jag att allt från 'Ärans väg' och framåt har geniets omissbara prägel.
Men trots allt så är hans kanske största bidrag till modernt medvetande tillkommandet av 2001. Han skrev först historien i novellform tillsammans med Arthur C Clarke för att de ville utforska idén i grunden, och det ansågs lättare att hantera en novell, sedan användes novellen som utgångspunkt för manusarbetet till den färdiga filmen. Clarke utgick sedan ifrån den opublicerade novellen när han färdigställde 2001-ett rymdäventyr(boken).
Långa projekt
Jag är mycket svag för en intellektuell och kylig betraktelse över ett händelseförlopp, att regissören bara kallsinnigt redogör för skeendena. Det är därför jag sätter Kubrick högst av alla regissörer. Kubrick var faktiskt i början på 90-talet på väg att göra en film om kvinna och hennes systerson i det ockuperade Polen, men då Spielbergs 'Schindlers List' lanserades 1993 så lades tyvärr planerna på is. Och han fortsatte arbetet på 'Eyes Wide Shut' - ett manus som hade varit under bearbetning sedan 70-talet. En film som precis var färdig när Kubrick dog i hjärtattack i sömnen, han hann tyvärr aldrig få uppleva premiären. Filmen innehåller ett av få svenska inslag, Marie Richardsson har en liten biroll och är faktiskt den film som legat in production längst tid någonsin.
Postumt bidrag?
Kubrick hade flera drömprojekt som tyvärr aldrig blev verklighet; en mastodontfilm om Napoleon, filmen om judar i Polen (nämnd ovan, arb.namn 'Aryan Papers') och en Pinocchio-variant som Spielberg slutförde efter mästerregissörens död som 'Artificial Intelligence: AI'. Då jag personligen upplevde AI som en besvikelse så kan man inte låta bli att undra om inte Kubricks analytiskt, känslokalla syn hade kunnat göra den till en riktig höjdare. Istället får man av Spielberg en disneyfierad, urvattnat sliskig sentimental historia. Det är i alla fall ur mitt perspektiv ganska exakt motsatsen av vad man hade kunna förvänta sig av Kubrick om han hade fått leva och ha hälsan... Detaljer, detaljer, detaljer
Kubricks filmer handlar nästan utan undantag om de mörkare delarna av vårt psyke. Våld och krig är kontexter där dessa psykologiska processer kan få fullt spelrum, därför utspelas hans filmer ofta i just dessa sammanhang.
Han är magisk på att göra minsta, egentligen ointressanta biroll intressant med lite djup. På något lustigt sätt finns det liksom inga statister i Kubricks filmer – bara biroller… och då inkluderar jag kameraarbete, klippning, musik, ljud etc.
Musiken ja... Musiken spelade alltid en central roll för Kubrick, Richard Strauss och Johann Strauss d ä:s wienervals och även Beethoven med sin återhållna aggressivitet hade sin givna plats hos Kubrick. Hans användande av musik är kanske det som finns kvar hos tittaren längst, vem kan glömma Alex's misshandel av en gravid kvinna i Clockwork Orange med en jättelik penis till tonerna av Gene Kelly's skönsång i 'Singing in the rain'?
Han var, är och förblir mästaren som alla andra mäts mot.
Filmografi
- Day of the Fight, (1951, kortfilm)
- Flying Padre, (1951, kortfilm)
- Fear and Desire, (1953)
- Dödande kärlek, (1955)
- Spelet är förlorat, (1956)
- Ärans väg, (1957)
- Spartacus, (1960)
- Lolita, (1962)
- Dr. Strangelove eller: Hur jag slutade ängslas och lärde mig älska bomben, (1964)
- 2001 - Ett rymdäventyr, (1968)
- A Clockwork Orange, (1971)
- Barry Lyndon, (1975)
- The Shining, (1980)
- Full Metal Jacket, (1987)
- Eyes Wide Shut, (1999)
- A.I. - Artificiell Intelligens, (2001, bakgrund och historia)
//Zac
Kommentarer
Skicka en kommentar
Spam, rasistiska och liknande kommentarer tas omedelbart bort. Ovidkommande, reklaminriktade och förvirrade kommentarer kan också tas bort utan misskund.
Inlägg äldre än en månad modereras, så ha tålamod för publiceringen.
Kontakta mig om du tycker dig ha blivit felbehandlad eller om du vill anmäla någon opassande kommentar.
Och du, snälla, håll dig till ämnet.
Alla kommentatorer står för sina egna åsikter.